ABOVE THE LINE
Pazarlama bütçesinin medyada yayınlanan reklamlara ait kısmıdır. Buradan anlaşılacağı üzere, satış promosyonu, doğrudan pazarlama, POP malzemeleri gibi harcamalar “below-the-line” olarak adlandırılır. Entegre pazarlama iletişimiyle birlikte “crossing the line” terimi de giderek yaygınlaşmakta, çizginin altı ile üstünü ayırmak zorlaşmakta ve aslına bakarsanız anlamsızlaşmaktadır.
ACCOUNT CONFLICT
Reklam ajansının bir müşterisi (kişi veya kuruluş)
ACCOUNT CONFLICT
Doğrudan rekabet eden iki ürüne aynı reklam ajansı tarafından hizmet verilmesi durumu; Müşteri Çatışması. Ajans birleşmesi, şirket satın almalar veya çok uluslu şirketlerin aldığı global kararlar sonucu karşılaşılan bir durumdur. Her ne kadar ajanslar iki rakip ürüne hizmet verebilecek kadar profesyonel olduklarını savunsalar da düğüm genelde ajansın küçük müşteriden vazgeçmesiyle çözülür. Bu durumla çok sık karşılaşan büyük ajansların bir kardeş ajans kurmaları yadırganmaz.
ACCOUNT EXECUTIVE
Ajans (veya herhangi bir hizmet kuruluşunda) müşteri ile ilişki ve iletişimden sorumlu Müşteri Temsilcisi. Bir üst kademe, ACCOUNT DIRECTOR.
ACTIVITY GRID
Markanın medya planı, promosyon planı, yeni ürünler ve diğer önemli projelerini bir sayfada gösteren özet yıllık plan.
BRAND LEADERSHIP
Yönetimi’nin yerini alması niyetiyle ünlü marka gurusu David Aaker
BRAND MANAGER
Marka Yöneticisi, Marka Müdürü, Marka Sorumlusu gibi farklı ünvanlarla adlandırılan Pazarlama profesyoneli. Ürün bazında ayırımın yapıldığı firmalarda “PRODUCT MANAGER” olarak adlandırırlar. Yaptıkları iş aynıdır.
BRAND POSITIONING DOCUMENT
Marka konumlandırma dokümanı. Markanın sık değişmeyen temel unsurlarını içeren, tüm yönetim kademelerince imzalanan tek sayfalık doküman. Marka Anayasası.
BREAK EVEN
Başabaş noktası. Payout. Bir yatırımdan sağlanan kazancın (reel anlamda), yapılan harcamaların üzerine çıktığı durum veya an. Kara geçmeye başladığımız yer.
BRIEF
Pazarlama’dan ajanslara, hizmet firmalarına veya diğer departmanlara çıkan iş talepleri. Genellikle işin öncesini, ne istendiğini ve zamanlamasını içeren formatlı doküman. Brif.
BUNDLE
Bir ürünü pazara verebilmemize yeterli olan tüm bilgilerin toplamı. Formülü, ambalajı, tasarımı, konsepti, konumlandırmayı, satış planı ve muhtemelen reklam filmini içerir. Çokuluslu firmalarda birlikteliği sağlamak için merkezde hazırlanıp ülkelere dağıtılan dosya.
BURKE TEST
(Bkz) DAY AFTER RECALL
BURST
Medya planında bir dönem çok yoğunlaşarak normalin üzerinde bir erişim (reach) ve frekans elde edilmesi.
BUYOUT
TV reklamında oynayan oyuncunun tüm haklarını bir kerede satın alma.
COPY TESTING
Bir reklamın etkililiğini ölçmek için tüketici tepkilerine dayanarak yapılan araştırma.
CORPORATE ADVERTISING
Kurumsal Reklam. Reklam veren kuruluşun, belirli bir ürününü ya da hizmetini tanıtmaktan çok, gücünü, olanaklarını, yeteneklerini tanıtmayı amaçlayan, imaj yaratmaya yönelik reklam faaliyeti.
COST EFFICIENCY
Bir medya planı için ulaşım ve frekans hedeflerini dengede tutarak en uygun fiyata en etkili seçimi yapmak.
COST PER GRP
Yada CPP (Cost per point). 1 saniyelik reklamı yayınlamak için ödenen miktarın, o reklamın izlenme oranına bölümü
COST PER THOUSAND
Bin kişiye ulaşma maliyeti
CREATIVE BRIEF
Yaratıcı brief. Yaratıcı stratejinin oluşturulması yönünde ilk adım. Müşterinin reklam ajansına geçtiği ilk doküman. Brief üzerine yapılan çalışmalar, araştırmalar ve tartışmalar sonucu müşteri ve ajansın üzerinde hemfikir olduğu yaratıcı strateji ortaya çıkar.
CREATIVE STRATEGY
Yaratıcı strateji. Yaratıcı çalışmanın yönünü belirleyen temel doküman. Basit, açık ve ayrıştırıcı olmalı. Markanın temel konumlandırmasını, çevreyi ve tanıtım amaçlarını içerir.
CUSHION
Bütçe hazırlanırken, muhtemel olumsuzluklara karşı pazarlama bütçesine konulan ek hayali harcamalar veya reklam bütçesindeki şişirmeler. Satış hedeflerine ulaşılamadığında bu harcamalar kesilmiş gibi gösterilerek BOTTOM LINE tutturulur.
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
DAGMAR
Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results. Reklam hedeflerini ölçülmüş reklam sonuçlarına göre belirlemek.
DAY AFTER RECALL
Ertesi günkü hatırlanma oranı. Bir reklam yayınlanmaya başladıktan 15-24 saat sonra yapılan testte çıkan hatırlanma oranı. BURKE TEST.
DAYPART
Bir televizyon veya radyo istasyonunun günlük yayınlarının bölündüğü zaman dilimleri.
DEAD NET PRICE
Bir ürünün tüm iskonto ve primleri düştükten sonra müşteriye net maliyeti. Piyasalarda “NET NET” diye kullanılır.
DEMOGRAPHICS
Hedef kitlenin yaş, cinsiyet, din, ırk, gelir gibi somut istatistiklerle ifadesi. Demografi öldü, yaşasın psikografi diyenlere aldırmayın. Sağlam demografik bilgi olmadan her şey havada kalır.
DIRECT MAIL
Doğrudan Postalama. Potansiyel tüketiciye doğrudan postalama yolu ile gönderilen (broşür, örnek ürün, ürün/hizmet/firma bilgisi vs..) pazarlama iletişim faaliyetleri.
DIRECT MARKETING
Doğrudan pazarlama. Bir ürün veya hizmetin tüketici tarafından satın alınmasını sağlamak amacıyla potansiyel tüketici grubuna yönlendirilen ve bu kesimle çift yönlü bir iletişim kurarak onlardan cevap almayı amaçlayan aktivitelerin tümü.
DIRECT RESPONSE
Tüketicilere telefon, elektronik posta, mektup gibi iletişim yollarıyla anında tepki verebilme imkanı sunan satış tutundurma faaliyetleri. Bazı pazarlamacılar bu terimi doğrudan pazarlama ile eş anlamlı görürler.
DISPLAY
Tanzim-teşhir. Perakendeci ile anlaşarak ürünlerin her zamanki yerlerinin dışında ve dikkat çekici biçimde sergilenmesi.
DISTRIBUTION
Dağılım. Bir ürünün satıldığı noktaların toplam nokta sayısına bölünmesine Nümerik, o ürünü bulunduran noktaların toplam kategori satışından aldığı paya ise Ağırlıklı Dağılım denir.
DISTRIBUTOR
Bir sektörden sadece bir firmanın ürünlerini, o bölgenin tek yetkili satıcısı olarak satan ve genelde son perakende noktaya direkt ulaşan toptancı.
DOOR TO DOOR SAMPLING
Kapıdan kapıya numune dağıtımı. Ülkemizde dağıtım maliyetlerinin düşüklüğü ve hedef kitleyi oturduğu semte göre ayırabilmenin göreceli kolaylığı nedeniyle tercih edilir.
DOWNSCALE
Alt sosyo-ekonomik sınıfları tanımlamak için kullanılır.
DRY RUN
Prova. Genellikle eğitim programlarını hazırlarken, eksiklikleri baştan görebilmek için özel bir grupla yapılan (bedava) ilk tur.
DUMMY
Ürün veya reklam kahramanının canlı veya cansız, büyük boy maketi.
E-BRAND
Internet patlaması sırasında sanal alemde yaratılan markalara verilen ad. Sonradan normal alandaki markalardan özünde bir farkı olmadığı anlaşıldı. Yani eee brand?
EDITORIAL
Herhangi bir mecrada, editör, yönetici veya patronların halkı ilgilendiren bir konuda görüş bildirdiği yazı veya program.
EMOTIONAL BENEFIT
Duygusal fayda. Ürünümüzü kullanan tüketicinin neler hissedeceği.
END BENEFIT
Son fayda. Nihai duygusal fayda. Tüketicinin ürünümüzü kullandıktan sonra içinde bulunacağı durum, ruh hali. Self- Expressive benefit.
ENDORSEMENT
Kabul görmüş bir otoritenin bir ürünün kullanımını onaylaması veya önermesi. Otoritenin kabul görmüşlüğünün somut bir ölçüsü yoktur. Ürünü kullanmış sıradan bir tüketici de öneride bulunabilir. Teorik olarak öneren kişinin konudaki uzmanlığı inandırıcılığı artırır.
EVERYDAY LOW PRICE
Bir ürün için, tüketici promosyonlarından vazgeçip aradaki farkı fiyata yansıtma ve ürünün fiyatını kalıcı olarak düşürme. Düşük fiyat politikasına geçiş.
EVOKED SET
Satın alma söz konusu olduğunda tüketicinin markaya dair bildiği ve farkında olduğu tüm olumlu düşünceler, duygular seti.
EXECUTION
Uygulama. Reklam mesajının hangi yöntem, gereç ve tekniklerle iletileceğinin ifadesi.
EXPOSURE
Maruz kalma. Bir kişinin reklam veya promosyona muhatap olması. TV izlerken veya gazete okurken karşılaşması. İzleyip algılaması mühim değildir.
EYE TRACKING
Tüketicilerin göz hareketlerini izleyerek reklamın hangi bölümünün dikkat çektiğini belirlemeye yönelik araştırma metodu.
FACING
Yüz sayısı. Perakendeci rafının ön cephesinde yer alan ürün sıra sayısı. Bir sırada üst üste üç ürün dizilse de “bir yüz” sayılır. Yaa!
FEATURE
Perakendeci tarafından bir ürün için yapılan promosyonlar. Örneğin, teşhir, fiyat indirimi.
FEE (BASIS)
Reklam verenin ajans komisyonunu, yayınlanan reklam miktarından bağımsız olarak dönemsel sabit miktarda ödemesi.
FEEDBACK
Geribildirim. İzleyiciden reklam yapan kimseye veya iletişim aracına, reklam ya da başka bir konu ile ilgili olarak gelen anlamlı karşılık, tepki.
FLIGHTING
Medya stratejisi. Belirli sezonlarda reklamın yoğunluğu arttırılır sezonun dışında kalan zamanlarda ise reklam yoğunluğu azaltılır. Ancak reklam (Pulsing’den farklı olarak) hiç bir zaman kesilmez.
FLOOR STAND
Kendi kendine ayakta duran, perakende noktalarda ürün sergilemekte kullanılan standlar.
FLOP
Başarısızlığa uğramış bir girişim. Ürün, reklam, promosyon vs.
FLOWCHART
Yıllık medya planının şematik gösterimi.
FMCG
Fast Moving Consumer Goods. Dayanıksız tüketim ürünleri.
FOCUS GROUP
Grup tartışması. 6-12 kişinin, bir moderatör yönetiminde ve yarı esnek bir soru formu çerçevesinde ürünleri, fikirleri, reklamları tartıştıkları araştırma biçimi.
FOLLOW-UP
Yeni bir ürünün piyasaya verilmesinden veya yeni bir reklam kampanyasının yayına girmesinden sonra bunu takiben gerçekleştirilen aktiviteler.
FOOTAGE
Bir reklam filminin kullanılabilir nitelikteki tüm çekimleri. Reklam filminin en uzun hali.
FRAGMENTATION
Reklam bütçesinin çok çeşitli medya arasında dağılması. Bütçenin gereğinden fazla dağıldığı durumlarda, olumsuz anlamda kullanılır.
FREE GOODS
Mal fazlası. Üreticinin perakendeciye promosyon amaçlı verdiği (satılabilir) mallar. Örneğin; 4 koli alana 1 bedava, 4+1
FREQUENCY
Bir reklamı en az bir kez izlemiş olan kişilerin bu reklamı ortalama kaç kez gördüğü. OTS (opportunity to see)
FULL – SERVICE AGENCY
Reklam sürecindeki tüm işleri yapan reklam ajansları. Stratejik planlama, yaratım, tasarım, prodüksiyon, medya planlaması. Günümüzde ajanslar bu hizmetlerin yanında halkla ilişkiler, satış tutundurma ve doğrudan pazarlama hizmetleri de vermektedirler. O zaman da haliyle tencere taşmakta, ortalık batmaktadır. Extra Full Ajans Supra.
GENERIC NAME
Bir kategori veya sınıfı tanımlamakta kullanılan, aslında bir marka olan isim. Selpak, Jilet. Sektör dışından birine “Marka Uzmanıyım” dediğimde mutlaka bunun geyiğini yapar.
GONDOLA
Marketlerde bir raf grubu, adası.
GONDOLA END
Gondol başı. Bir raf grubunun başında yer alan, üç tarafı açık, özel teşhir amaçlı tasarlanan raf.
GREEN MARKETING
Çevreye daha az zararlı ürünlerin geliştirilmesi ve bunun direkt ya da dolaylı bir tüketici yararı olarak sunulması. Ülkemizde henüz marka tercih sebebi olamayan bir “attribute”
GROSS MARGIN
Brüt kar. Net satış geliriyle satılan malın maliyeti arasında kalan fark.
GRP
Gross Rating Point. Toplam izlenme oranı. Belirli bir zaman diliminde herhangi bir reklamın elde ettiği izleme oranlarının (rating) toplamı. Yüzdelerin toplamı ama yüzde değil.
KAYIT BULUNAMADI
HALO EFFECT
Araştırmada tüketiciler sevdikleri bir markayı değerlendirirken objektif davranmayıp tüm özelliklerine hakkettiğinden fazla puan verirler.
HARD COPY
Bir sunumda asetat, slide veya bilgisayar aracılığıyla aktarılan bilgilerin kâğıda basılmış kopyaları. Ya da bilgisayar ortamındaki bilgilerin kâğıda basılmış hali.
HEADLINE
Basılı reklamlarda tüketicinin ilgisini çekmek amacıyla iri punto ile yazılmış başlık cümlesi.
HEAVY USER
Bir markayı veya ürünü ortalamanın çok üzerinde kullanan tüketiciler.
HIATUS
Medya planlamada iki FLIGHT arasındaki boşluk. Reklamsız dönem.
HIERARCHY OF EFFECTS THEORY
Tüketicilerin satın alma kararı verme sürecinde bilgiyi işleme ve kullanmalarının zihinsel aşamalarının modeli.
HOOK
Reklam metninde izleyicinin ilgisini çekmeyi hedefleyen bölüm. Çekiliş kampanyalarında büyük hediye.
HOUSEWIFE
Ev kadını, evin hanımı. Bir evin (HH) 16 yaşından büyük kadın reisi.
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
JINGLE
Reklamda çeşitli ses, söz ve efektlerin uyaklı biçimde dizelenmesiyle oluşturulan basit müzikal yapı. Cingıl.
KICK BACK
Reklam ajansının, müşteriyi koruyabilmek için müşteri çalışanlarından (herhalde yetkili yönetici) bir kişiye yaptığı illegal ve ahlak dışı ödeme, komisyon.
KISS
Bir işin kısa sürmesi dileğini ifade eden argo kısaltma. KISS sözcüğünün “Keep It Short-Simple” cümlesinin kısaltması olduğunu öne sürerek meşruiyet kazandırmaya çalışanlar aslında bunun “Keep It Simple Stupid” anlamına geldiğini bilip bundan garip bir zevk alırlar.
LAYOUT
Basılacak herhangi bir işin taslak çizimi. Layout sayfa düzenini gösteren basit bir karalamadır. Başlık dışındaki unsurlar net değildir. Ara onay aşamasıdır. Layout üzerinde anlaşmadan tüm işi bitirmek ajans açısından risk taşır, müşteriyi de beğenmediği bir işi sırf çok emek harcandığı için kabul etme baskısına sokar.
LIFESTYLE
Kişilerin fikirleri, tavırları, ilgi alanları ve harcama biçimleriyle ifadesini bulan bireysel yaşam biçimleri.
LIFESTYLE SEGMENTATION
Tüketicileri hobilerine, ilgi alanlarına, mesleklerine ve yaşam tarzlarının diğer öğelerine göre gruplara ayırma, bölümleme.
LINE EXTENSION
Tür çeşitlendirmesi. Mevcut bir marka adı altında piyasaya verilen yeni türler, varyantlar. Aynı ürünün farklı bir boyda piyasaya verilmesi ise SIZE EXTENSION olarak adlandırılır.
LOSS LEADER
Perakendeci tarafından maliyetinin altında satılan ürün. Burada amaç tüketiciyi mağazaya çekmek ve bunun yanısıra kar marjı yüksek diğer ürünleri satmaktır.
LOTTERY
Piyango. Şansa bağlı promosyonlar.
NECKHANGER
Doğrudan şişeye asılarak tüketiciye ulaştırılan promosyon malzemesi. NECKER.
NET MARGIN
Net kar marjı. Brüt kar marjından sabit giderleri çıkardığımızda kalan.
NET SALES
Net satış geliri = Brüt satış geliri - Tüm indirimler.
NON-COMERCIAL ADVERTISING
Ticari olmayan reklamlar. Toplumu veya bazı kesimleri belirli bir konu hakkında bilinçlendirmek üzere birtakım fikirleri kazandırma ya da toplumsal bir davranışı değiştirme amaçlı yapılan reklamlar.
NON-FOOD
Yiyecek dışı hızlı tüketim ürünleri. Büyük mağazalarda bu konuyla ilgili bölüm.
NON-TRIERS
Bir marka ile hiç direkt deneyimi olmamış tüketiciler.
NOT AVAILABLE
N.A. kısaltması bir tablodaki eksik verilerin sağlanamadığını, bulunamadığını belirtir. Bazı durumlarda N.A.=Not Applicable, yani “buraya uymaz” anlamında da kullanılır.
NVO
Non Variable Overhead. Şirketin sabit giderleri.
OFF INVOICE
Fatura üzerinde yapılan direkt indirimler.
ON AIR
ON AIR Reklam yayında. Reklamın yayında olduğu anları değil, yayında bulunduğumuz dönemi anlatır, durum bildirir. Yayında mıyız, değil miyiz?
ON THE JOB TRAINING
Şirketin bir eğitim bütçesi veya olanakları yoksa yeni alınan personele “sizi iş üzerinde! eğiteceğiz” denir. Bunun anlamı doğrudan çalışmaya başlayacaklarıdır.
OPEN END QUESTION
Açık uçlu soru. Cevapların önceden verilmediği, deneğin istediği gibi serbestçe cevaplayabileceği anket sorusu.
OPINION LEADER
Görüşleri ve davranışları diğer insanlar için model teşkil eden kişiler.
OTS
Oppurtunity To See. (Bkz) FREQUENCY
OUT OF STOCK
Stoksuz kalma. Bir ürünün normalde dağılımda bulunduğu perakende noktalarda geçici olarak bulunmaması hali (%).
OUTDOOR (ADVERTISING)
Billboard, duvar, pano, afiş, hareketli araçların yüzeyine yapılan açık hava reklamları.
OVERSTOCK
Genellikle bir kampanya nedeniyle satıcının gerek duyduğundan fazla yüklendiği mal.
KAYIT BULUNAMADI
PROMOTION
Satış promosyonu. Bir ürünün satın alınmasını teşvik etme veya perakende noktalarda bulunurluğunu/görünürlüğünü sağlamak amacıyla yapılan süreli ve taktik özellikli tüm pazarlama aktiviteleri. Tutundurma da denir ama o laf da pek tutmadı.
PROMOTIONAL MIX
Satış tutundurma karması. Pazarlama hedeflerine ulaşmada kullanılan çeşitli iletişim faaliyetleri. Reklam, kişisel satış, duyurum, satış tutundurma.
PROMOTIONAL PARTNERSHIP
Üretici firmanın başka bir firmayla promosyon amacıyla birleşmesi. Örneğin Coca Cola’nın 20th Century Fox Film ile bir sonraki filmde Coca Cola’nın göze çarpar bir şekilde gösterilmesi için anlaşması. Dünya nereye gidiyor?
PROOF OF PURCHASE
Satın alma kanıtı. Tüketicinin bir malı veya hizmeti satın aldığını kanıtlayan ve genellikle bir promosyona katılım için gereken şey. Ambalajın tamamı veya parçası, barkod, kasa fişi olabilir. POP (Point of Purchase) ile karıştırmamak için uzun yazım tercih edilmeli.
PROSPECT
Potansiyel müşteri
PROTOMONADIC
Bir ürün testi yöntemi. Tüketici bir ürünü kullanır ve deneyimleri değerlendirilir. Daha sonra tüketiciye bir ürün daha verilir ve bunu ilk kullandığıyla karşılaştırması istenir.
PSYCHOGRAPHICS
Demografik verilerin alternatifi olarak, hedef kitleyi yaşam tarzı, kafa yapısı veya davranış biçimleri bazında tanımlama. Psikografi.
PUBLICITY
PUBLICITY Bir hizmet, kurum ya da ürün hakkında hazırlanan, kitle iletişim araçlarında parasız olarak yayınlanan mesaj.
PULL
Çekme. Hedef tüketicide istek yaratarak ürün talebi oluşturmaya yönelik pazarlama aktivitelerinin genel adı.
PUSH
İtme. Dağıtım kanallarını yükleyerek malın aşağı doğru akmasını zorlamaya yönelik pazarlama aktiviteleri. Kanal kampanyaları.
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI
KAYIT BULUNAMADI